Adem inhouden bij stress

Je bent hier: :/, Stress en burnout, Therapie/Adem inhouden bij stress

Adem inhouden bij stress

Bij stress en angst zal je onbewust je adem inhouden. Als je dit langdurig doet ontstaan vaak ook allerlei anderen problemen zoals maagklachten, hoofdpijn en last van schouders. Door adem inhouden krijg je minder zuurstof en dus ook minder energie.

Als je stress in beweging brengt, zullen klachten verminderen. Goed ademhalen is goed voelen. Je hoeft je gevoelens niet te onderdrukken. Dat gebeurt wel bij stress.

Onder invloed van spanning en stress gaan we vaak verkeerd ademen. Veel mensen ademen ‘te hoog’, dus kort en vanuit de borst. Zelfs zonder dat ze stress ervaren. Een plotselinge diepe zucht kan hierop duiden.

Goed ademen kun je jezelf aanleren. Start daarbij door goed en wat langer uit te blazen is een makkelijk begin. De eerste ademhaling daarna is als vanzelf beter.

Bewust en onbewust ademhalen

Je ademhaling kent zowel een bewuste als een onbewuste aansturing. Je kan het niet vergeten. Automatische doe je het al.

Je kan opnieuw leren ademhalen met oefeningen waarbij je onbewust beter ademhaalt. Als je gaat wandelen bijvoorbeeld, adem je als vanzelf beter. In mijn praktijk zal ik je diverse manieren leren. Je kan er ook controle op uit oefenen, tellen ed.

Onbewust je adem inhouden heeft meer gevolgen dan je denkt. Je spijsvertering verbetert ook als een lage ademhaling de organen masseert. Bij een lage ademhaling zal je ook meer energie krijgen.

Lees ook deze ontspanningstips en hoe je kan vertragen, zodat adem inhouden minder voor gaat komen.

adem inhouden
By | 2020-02-25T19:07:34+02:00 February 23rd, 2020|Angst en paniek, Stress en burnout, Therapie|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment