Adem inhouden bij stress

Bij stress en angst zal je onbewust je adem inhouden. Als je dit langdurig doet ontstaan vaak ook allerlei anderen problemen zoals maagklachten, hoofdpijn en last van schouders. Door adem inhouden krijg je minder zuurstof en dus ook minder energie.

Als je stress in beweging brengt, zullen klachten verminderen. Goed ademhalen is goed voelen. Je hoeft je gevoelens niet te onderdrukken. Dat gebeurt wel bij stress.

Onder invloed van spanning en stress gaan we vaak verkeerd ademen. Veel mensen ademen ‘te hoog’, dus kort en vanuit de borst. Zelfs zonder dat ze stress ervaren. Een plotselinge diepe zucht kan hierop duiden.

Goed ademen kun je jezelf aanleren. Start daarbij door goed en wat langer uit te blazen is een makkelijk begin. De eerste ademhaling daarna is als vanzelf beter.

Bewust en onbewust ademhalen

Je ademhaling kent zowel een bewuste als een onbewuste aansturing. Je kan het niet vergeten. Automatische doe je het al.

Je kan opnieuw leren ademhalen met oefeningen waarbij je onbewust beter ademhaalt. Als je gaat wandelen bijvoorbeeld, adem je als vanzelf beter. In mijn praktijk zal ik je diverse manieren leren. Je kan er ook controle op uit oefenen, tellen ed.

Onbewust je adem inhouden heeft meer gevolgen dan je denkt. Je spijsvertering verbetert ook als een lage ademhaling de organen masseert. Bij een lage ademhaling zal je ook meer energie krijgen.

Lees ook deze ontspanningstips en hoe je kan vertragen, zodat adem inhouden minder voor gaat komen.

adem inhouden

6 gedachten over “Adem inhouden bij stress”

  1. Ik houd mijn adem altijd vast.
    Daardoor kon ik ook niet naar mijn buik.
    Dus therapie vanaf volgende week om weer te leren ademen zodat ik daarna als ik t onder controle heb naar de bekkentherapeut kan.

    Beantwoorden
    • Hoe kan je alles loslaten en pijn zoveel mogelijk toelaten?

      Echt goed van je dat je je ademhaling aanpakt. Je zal dan ook meer plezier gaan ervaren.
      Een clown die niet kan huilen is ook niet zo grappig. Het hoort bij elkaar. Helaas is het niet mogelijk de ene emotie tegen te houden, zonder de ander te beïnvloeden.

      Succes!

      Beantwoorden
  2. Beste.

    Ik heb bijna 5 maanden geleden een keizersnede gehad.
    Eigenlijk een trauma aan overgehouden. Ook postnatale depressie en angststoornis.
    En ik merk dat ik sindsdien mijn adem elke keer inhoudt.. heb ook depersonalisatie.. wat te doen ?

    Groetjes,
    Esther

    Beantwoorden
  3. beste,

    ik ben 18 maanden geleden bevallen de bevalling was wat moeilijk en vermoeiend geweest voor mij.. sinds de 3 dag van de bevalling heb ik enorm hartkloppingen en beklemmend gevoel op mijn borst. huisarts is ook beu van mij geworden met de zelfde klachten.. van wat zou dat zijn ik hou mijn adem ook onbewust in altijd..

    Beantwoorden
    • Beste Petekli,

      Onbewust je ademhaling inhouden doe je om pijn en of angst te onderdrukken. Als je meer energie wil hebben en meer wil gaan leven, leer dan alsjeblieft een goede ademhaling aan? Mogelijk kan je een ademworkshop doen bij een yogaschool? Je kan ook youtube filmpjes gebruiken om een goede ademhaling te oefenen. Je huisarts kan je hier inderdaad niet in helpen. Een goede ademhaling kan jewel zelf leren.
      Succes!

      Beantwoorden

Plaats een reactie