Lichaam en geest gezond houden

Je bent hier: :///Lichaam en geest gezond houden

Lichaam en geest gezond houden

Preventie voor een gezonde geest en een gezond lichaam met de Voedselzandloper

De voedselzandloper bestaat uit 2 driehoeken: een bovenste driehoek die voeding bevat die minder gezond is en waarvan we beter minder kunnen eten. En een onderste driehoek die gezonde voeding bevat waarvan we beter meer eten.

stress en voeding
De 2 driehoeken zijn elkaars tegenpolen. Dus je kan zien of je voeding uit de bovenste driehoek kan vervangen door gezondere alternatieven uit de onderste.
Voorbeeld: rood vlees kan je vervangen door vette vis, en wit vlees (gevogelte).

Eenvoudige principes van de voedingszandloper

  1. Eet minder brood, aardappelen, rijst en pasta.
  2. Havermoutpap, gemaakt met water of plantaardige melk (bijv amandelmelk) kan dienen als broodvervanger. Aardappelen, rijst en pasta vervang je door meer groenten, peulvruchten enpaddenstoelen.
  3. Geen dierlijke melk of yoghurt (Kaas en eieren mogen wel)
  4. Weinig rood vlees en meer vette vis (zalm, makreel, sardines en ansjovis), en gevogelte (kip,kalkoen).
  5. Groenten zijn de basis van de voedselzandloper!
    Fruit, peulvruchten, paddenstoelen en quinoa vormen een gezonde aanvulling hierop.
  6. Veel water, enkele koppen groene of witte thee per dag en één glas versgeperste vruchten- of groentesap (met vezels). Koffie en alcohol mogen met mate.
  7.   gebruik intelligente voedingssupplementen zoals seleniumgist, magnesiummalaat of vitamine D.

Veel onderzoeken laten zien dat vlees en zuivel niet zo goed zijn voor ons. De conclusies van de 20 jaar uitgevoerde China studie zijn helder.  Canada heeft het volledig uit hun schijf van 5 gehaald.

Algemeen voedingsadvies

– minder koolhydraten eten, zowel snelle (frisdrank, snoep, chips,koeken, winkelfruitsappen) als tragere koolhydraten (brood, aardappelen, rijst, pasta)
– minder dierlijke proteïnen te nemen
– de maaglediging en afgifte van suikers aan de bloedbaan te vertragen via:
– vezels (in groenten, fruit en paddenstoelen)
– gezonde vetten (olijfolie, koolzaadolie, olijven, walnoten, noten, avocado’s)
– azijn (andere zure voeding zoals citroensap
– specifieke stoffen die de groeistimulatie afremmen (zoals flavonoiden, curcumine of curcuma) in appels, kappertjes, kurkuma, blauwe bessen, broccoli, koffie en thee.
– na de maaltijd aan lichaamsbeweging te doen (fietsen, wandelen, gewichten heffen) wat de suikerpieken afvlakt.
– calorierestrictie, ongeveer één vierde minder eten dan je nodig hebt
– Af en toe vasten, bijv 2 á 3 dagen aan het einde van elk seizoen. (mijn advies hierbij in de winter goed luisteren naar je lichaam of vasten goed is voor je).

De voedselzandloper van Krish Verburgh  (arts en onderzoeker met de interesse in neurowetenschap en veroudering)  legt kraakhelder de verwerking van suikers en koolhydraten uit. Dit boek heeft veel reacties losgemaakt en is in veel verschillende landen gepubliceerd. Ook het vervolgboek “Veroudering vertragen” is helder.

Tips: een gezonde geest kan je trainen

Mijn tip: kauw langer, 30 – 40 keer zodat je beter je voeding kan verteren en mogelijk zelfs minder gaat eten. Een gezonde geest ontwikkel je door met aandacht en rust de dingen te doen die nodig zijn. Kauwen is een goede oefening voor je brein.

Groenten zijn enorm belangrijk. Zij ondersteunen om ontstekingen in ons lichaam tegen te gaan. En de meeste chronische ziekten ontstaat door ontstekingsreacties. Lees zelf over dat wat we wel weten, maar niemand doet.

Meer informatie over wat je kan eten om een gezonde geest te ondersteunen. Het is wordt steeds bekender welke voeding goed is bij stress, depressie en andere psychische klachten en wat je zelf kan doen.

By | 2019-02-04T11:23:41+00:00 January 28th, 2019|Stress en burnout, Therapie|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment