Hoe kom ik van negatieve gedachten af?

Je bent hier: :///Hoe kom ik van negatieve gedachten af?

Hoe kom ik van negatieve gedachten af?

Welke rol speelt het onbewuste voor de vraag: hoe kom ik van negatieve gedachten af? Eerst vertel ik iets over olifanten.

hoe kom ik van negatieve gedachten af

In sommige landen worden olifanten ingezet voor zwaar werk. Bij het trainen van deze olifanten gebruiken ze een eenvoudige en effectieve methode om ervoor te zorgen dat een olifant niet wegloopt. Als de olifant nog een baby is, binden ze hem vast aan een boom met een touw om zijn poot. Hij probeert een aantal keer om te ontsnappen, maar leert al vlot dat hij niet weg kan. De kleine olifant gaat geloven, dat hij het touw niet los kan maken.
De olifant groeit en wordt groter en groter. Ze binden hem nog steeds vast aan de boom. Omdat de olifant gewend is aan het touw om zijn poot, probeert hij al lang niet meer te ontsnappen. Want hij gelooft dat hij het touw niet los kan trekken. Terwijl hij tegelijkertijd bomen uit de grond trekt, boomstammen sjouwt etc. Wij weten, dat een volwassen olifant heel sterk is en dat hij ook sterk genoeg is om zich los te trekken. Maar de volwassen olifant doet dit niet, want hij gelooft dat hij dat niet kan. Ook al kan het wel… hij gelooft TOCH dat het niet kan.

Als kind slaan we overtuigingen op

En zo werkt dit ook bij ons. Als kind hebben wij leren omgaan met de werkelijkheid zoals we die als kind hebben ervaren. We hebben een aantal conclusies getrokken over de wereld om ons heen. We hebben iets leren geloven en daar twijfelen we nu niet meer aan. En ons denken, voelen en doen is op deze aannames gebaseerd. Terwijl we nu als volwassene – net als de volwassen olifant – veel meer mogelijkheden tot onze beschikking hebben als kind en nu wel iets anders kunnen kiezen. Alleen we doen het niet omdat we er niet bij stil staan.

hoe kom ik van negatieve gedachten af

Deze overtuigingen zitten meestal in het onbewuste. En het onbewuste stuurt ons aan, niet ons bewuste. Ongeveer 90-95% van wat wij doen en denken vindt plaats in het onbewuste. Slechts 5-10% van ons doen en laten wordt geregeld door het bewuste – onze mind. En meestal proberen we ons leven te organiseren en te controleren vanuit die 5%.

Wie kent niet het volgende dilemma:
– Je wilt iets wel, maar je doet het niet
– Ook al wil je het niet en tóch doe je het
– je bent van plan niet boos worden, maar het gebeurt tóch

Hoe kan dit? Hoe is het nou mogelijk dat je bewust iets wilt, maar dat je het toch niet doet. Dat heeft alles te maken met het onbewuste. Je hebt als kind een beeld gemaakt van de werkelijkheid, dat niet meer overeenkomt met de werkelijkheid van nu. Veel van deze onbewuste overtuigingen kloppen niet meer. Daardoor wil je iets wat je toch niet doet of andersom. Of je ervaart hierdoor een probleem.

Hoe kom ik van negatieve gedachten af?

Je hoeft je eigen gedachtes niet te geloven. Waarom zou een overtuiging ‘ik ben niet goed genoeg’ of ‘ik ben het niet waard’ meer waar zijn dan de overtuiging ‘ik ben goed genoeg’ en ‘ik ben het waard’. Vaak is voor elke overtuiging, die je hebt wel een uitzondering te maken. Als je vaak gelooft ‘ik ben niet goed genoeg’, dan zijn er altijd wel dingen aan te wijzen waarin je wél goed bent. Dus waarom zou je de overtuiging die je uit je kracht haalt, meer geloven dan de overtuiging die je in je kracht zet?

Als je in je leven problemen ervaart komt dat meestal door de manier waarop je erover denkt. Als je anders denkt verandert of verdwijnt het probleem of is er ineens een oplossing mogelijk. Het hebben van een probleem betekent alleen maar dat je nog geen keuzemogelijkheden hebt die naar een oplossing leiden. Want gebeurt het niet heel vaak, dat wanneer je de oplossing weet voor je probleem, dat je dan denkt ‘dat ik daar niet eerder aan heb gedacht!’.

Hoe kom ik van negatieve gedachten af en ga ik het leven positiever ervaren? Kies voor belevingstherapie, die verder en dieper gaat dan gewone cognitieve therapie. Deze werkwijze richt zich op het onbewuste.

By | 2017-08-12T09:06:39+00:00 September 12th, 2015|Depressie, Therapie|3 Comments

Share This Story, Choose Your Platform!

About the Author:

3 Comments

  1. Carla Thursday, 26 November, 2015 at 18:24 - Reply

    Het omdenken van negatieve overtuigingen is nog niet zo eenvoudig. Wel heel nuttig!

  2. Mascha Tuesday, 5 April, 2016 at 11:27 - Reply

    Heel interessant. Ik weet wel iemand waarmee ik dit ga delen 🙂

Leave A Comment