Ontspanning bij stress: tips voor meer rust – 1 Ademhaling is je basis

Je bent hier: ://, Depressie, Mindfullness, Stress en burnout/Ontspanning bij stress: tips voor meer rust – 1 Ademhaling is je basis

Ontspanning bij stress: tips voor meer rust – 1 Ademhaling is je basis

Ontspanning bij stress is mogelijk -rust ervaren –

In deze blog geef ik tips hoe je meer ontspanning bij stress kan vinden. Stressvrij zijn.
Natuurlijk wil je liever overspannen zijn voorkomen, maar soms heb je in je leven meer stress dan je lief is. Probeer deze tips uit en vind wat bij jou past.

 

Hoe kan ik meer ontspannen en in rust en flow zijn?

– Een belangrijke basis is je ademhaling verbeteren –
– Neem 3 keer per dag even de tijd om te luisteren naar je lichaam –

Tip 1 ontspanning bij stress: tijd en ruimte maken voor afleiding

Ik luister naar mooie muziek en ik ga hardlopen, dansen, paardrijden, schilderen of wandelen. Laat je afleiden door iets wat jij fijn vindt. En neem hier de tijd voor. Ervaar wat het met je doet, als je jezelf ruimte en tijd geeft.
Je kan ook iets verrassend anders luisteren. Het is mogelijk even wennen hoor. Als je je ontspant, merk je ook dat je beter ademhaalt.

Tip 2 ontspanning bij stress: vrij en goed ademhalen

Als vanzelf ga ik sneller ademhalen bij stress. Dit overlevingsmechanisme merk ik (bijna) niet. Het heeft wel effect op elke cel in mijn lichaam. Elke minuut zo’n 8-15 keer en op de lange duur wordt het nadelige effect groot. Zuurstof wordt nauwelijks benut.

Bij stress kan ik ook ongemerkt mijn ademhaling inhouden. Sommige mensen stoppen nagenoeg met ademen als ze huilen of bij pijn. Zowel je adem inhouden als te snel ademhalen, helpt je helaas niet. Beiden hebben een negatief effect op je energie en je flow. Gevoelens willen stromen. Een goede ademhaling kan je hierbij helpen.

Tip 3 Doe regelmatig een ademhalingsoefening voor meer energie

Wat is een goede ademhaling? In deze ademhalingsoefening wordt heldere uitleg gegeven. Handig hierbij is het weetje: “doe niet te veel je best!” Speels zijn.

Je hebt enorm veel ademhalingstechnieken. Meditatie technieken waarbij je moet tellen of juist niet. Je kan luisteren naar een geleide meditatie met een verhaal. Hierdoor kan je zélf met je eigen fantasie en verbeeldingskracht jezelf genezen. Bij beweging gaat je ademhaling ook vanzelf makkelijker. Een sleutel in het algemeen voor een betere ademhaling? = Adem langer uit =

Doe regelmatig en bij voorkeur elke dag een ademhalingsoefening. Hoe meer je oefent des te makkelijker wordt het. Bij stress kan je dan makkelijker alert en open blijven voor wat er is. Juist omdat je op dat spannende moment heel even -bewust- adem blijft ademhalen. Je ervaart dan geen schrik, angst of paniek. Je blijft in vertrouwen. Voortaan kan jij bewust blijven doorademen. Je slaapt beter en jij ervaart meer energie. Zelfs sneller afvallen is een gevolg.

Wil je meer lezen over het effect van ademhalen voor je lichaam en geest? Het boek Verademing leest makkelijk weg.

In deel 2 geef ik binnenkort meer verschillende soorten ademhalingsoefeningen (ook zonder tellen).

Tip 4 ontspanning vinden: Bekijk stress eens positief

De mensen die stress positief benaderen leven langer. Wil je meer lezen over het onderzoek over stress positief benaderen, lees dan deze blog. Elk probleem is écht een cadeau in prikkeldraad. Er zit altijd groei in. Een probleem krijgt betekenis als jij jouw verborgen talenten kan ontdekken.

Blijf niet te lang rondlopen met stress. Heb je een burnout? Wacht niet en kom direct. Ik ben een stress- en burnoutspecialist. Ook jij kan ontdekken hoe jij jezelf flow en rust kan geven!

ontspanning bij stress tips - mindfulness

 

Wat werkt voor jou? Vertel het in je reactie

Zoek je liever zelf wat bij jou past?
Gebruik de volgende zoekwoorden in youtube, soundcloud of spotify: ademhaling, geleide meditatie, guided meditation, lichaam scan, bodyscan, breath technique, yoga breath, deep breath, ademen meditatie etc.
Leuk als je reageert op deze blog en dit deelt met anderen. Dankjewel!

By | 2018-04-12T10:58:44+00:00 January 30th, 2018|Angst en paniek, Depressie, Mindfullness, Stress en burnout|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment